Green Bananas logo

Green Bananas

Aalst
  • Magento
  • Marketing automation
  • Google Shopping
  • Webshop maken
  • Website maken
  • Webdesign

Ometis

Hasselt
  • Website maken
  • Content marketing
  • CRM marketing
  • Email Marketing
  • Marketing automation
  • Google ads

Wat is marketing automation?

Met marketing automation bedoelen we dat we met gebruik van software toekomstige klanten willen volgen en beïnvloeden in hun customer journey. Je begint met het sturen van een bericht, meestal per email, met informatie om uiteindelijk prospects om te zetten in klanten. Door deze methode van marketing automation kun je de prospects in een vroeg stadium in deze customer journey bereiken en aan je binden. Daarmee vergroot je de kans op een succesvolle conversie. Dat is dan ook het eigenlijke doel van marketing automation, het prospects aan ons binden en ze naar een conversie brengen. 

Marketing automation software

Voor marketing automation heb je dus software nodig, hier volgen een aantal voorbeelden van software welke gebruikt kunnen worden voor marketing automation. Er is een Nederlands systeem Copernica, maar je hebt ook Marketo, Sharpspring, Act|On, Activecampaign, Salesforce Pardot, Eloqua en Hubspot. Er zijn er veel meer maar dit zijn de meest gebruikte systemen. De systemen verschillen behoorlijk op verschillende vlakken zoals functie, maar voornamelijk qua prijzen. De goedkoopste zijn een paar tientjes per maand en de duurste lopen zo maar op naar enkele duizenden euro’s per maand. Het is dus belangrijk om naar de prijs kwaliteit verhouding te kijken. Het is dus belangrijk dat je vooraf bedenkt welke functies bij jouw klanten horen en als je dit voor jezelf goed op een rijtje hebt kun je kijken welk systeem daar het best bij past. Uiteraard zijn de duurdere systemen wat uitgebreider. 

Customer journey

Bij marketing automation kijken we naar customer journey. Met de customer journey bedoelen we de weg die iemand aflegt om uiteindelijk klant te worden. Deze reis van de klant moet goed in beeld gebracht worden om er achter te komen in welk stadium iemand zich bevind. Daarbij kun je twee momenten onderscheiden. De zogenaamde buyer journey, alles tot en met de daadwerkelijke aankoop en de tweede noemen we de customer journey en daarmee bedoelen we alles nadat de daadwerkelijke verkoop heeft plaatsgevonden. De belangrijkste is eigenlijk de buying journey en die bestaat uit verschillende fases. Als eerste komt je toekomstig klant in aanraking met jou product of dient. In de tweede fase gaat je prospect denken en overwegen of hij dat wil afnemen. In de derde fase gaat wordt je prospect klant omdat er gekocht wordt. De vierde fase is klantloyaliteit. Bij dit geheel spreken we over customer experience. Marketing automation is dus digitaal volgen.