Welke reclame valt onder buitenreclame?

Buitenreclame kom je eigenlijk overal buitenshuis wel tegen. Daarom wordt buitenreclame ook wel ‘Out-of-Home’ genoemd. De ene keer spot je een reclame langs de snelweg en de andere keer in een bushokje. Onder buitenreclame vallen dan ook alle creatieve uitingen die je op straat tegenkomt. 

Buitenreclame is eigenlijk het oudste massamedium dat nog overeind staat. Waar reclamespots op tv steeds vaker worden overgeslagen, kun je niet om buitenreclame heen. Of het nou bewust of onbewust is, buitenreclame wordt sneller opgeslagen in mensen hun hoofd. Daarom is buitenreclame een stuk effectiever dan een commercial. Als je als bedrijf in korte tijd een grote groep mensen wilt bereiken, is het interessant om eens in de mogelijkheden van buitenreclame te duiken.

Meest populaire vormen van buitenreclame

Buitenreclame bereikt een groot publiek, bouwt mee aan je merk, dwingt aandacht af en een sterke campagne kan een unieke beleving creëren. Genoeg reden dus om buitenreclame in te zetten. De mogelijkheden met buitenreclame zijn daarnaast reuze. En mede door het digitale tijdperk waarin we leven, lijkt het zich ook steeds meer uit te breiden. We zetten de populairste vormen van buitenreclame hieronder voor je op een rijtje. 

Abri’s en Mupi’s

Een abri is een kleine, half open wachtruimte, die je veelal vindt bij een bus-, of tramhalte. De term stamt af van het Franse woord ‘’abriter’’, dat op zijn beurt weer ‘beschutten’ betekent. Gezien de goede zichtbaarheid, worden abri’s veelal ingezet voor buitenreclame. Er wordt dan een poster of een andere vorm van reclame gehangen in een goed verlicht en groot reclamevlak. 

Een mupi is een reclamebord dat 24 uur per dag zichtbaar is doordat het reclamebord van binnenuit wordt verlicht. Mupi’s zie je vooral in de drukke steden en op drukbezochte plekken zoals langs wegen, winkelstraten of rondom beroemde musea. Er kunnen meerdere campagnes in een mupi worden getoond doordat er altijd drie draaiende vlakken per zijde is. De campagnes wisselen dus met elkaar af. 

Billboards

Het allergrootste formaat om op te adverteren, is een billboard. Gemiddeld is een billboard 8 vierkante meter groot en juist om deze reden zijn billboard reclames zo populair. De eerste billboard ruimte werd voor het eerst verhuurd in 1867 in the Verenigde Staten en honderden jaren verder, in 2005, werden de eerste digitale billboards geïnstalleerd. Zet een stap op Time Square in New York of Piccadilly Circus in London en je wemelt je tussen de verschillende billboards. 

Vervoersreclame

We zien dat de populariteit van vervoersreclame steeds meer toeneemt. Vervoersreclame is reclame in of op bewegende voertuigen. Onder vervoersreclame valt onder meer busreclame, tramreclame en A3 posters/beeldschermen in het openbaar vervoer. Vooral in de grote steden Amsterdam en Rotterdam zie je veelal tramreclame voorbij komen. De tram is in dit geval volledig bestickert met reclame uitingen. Binnen in een bus of tram kom je ook geregeld reclames tegen in A3 formaat. 

Het voordeel van vervoersreclame is dat het mogelijk is om specifieke bevolkingsgroepen te targeten. Zo kun je bijvoorbeeld het beste adverteren op een tramlijn die naar Hogescholen en Universiteiten gaat als je targetgroep studenten zijn. 

Peperbus 

Een peperbus, ofwel aanplakzuil, reclamezuil of speciaal zuil, is een oude klassieker in het straatbeeld en zijn door hun opvallende formaat en vorm niet te missen. Vroeger was een reclamezuil een vrije plakplaats en deelde je dus de reclame plek met andere adverteerders. Inmiddels worden de zuilen nu aangeboden als ‘full wrap’ en biedt het maar ruimte voor één adverteerder per keer. 

Wildplak

Posters en affiches die op straat opduiken op vrije plekken noem je wildplak. Omdat wildplak over het algemeen vrij van regels is, is wildplak ook de meest betaalbare en flexibele vorm van buitenreclame. Veelal de sectoren gebruikt wildplak als methode voor promotie om zo haar agenda bekend te maken. Wildplak vind je overal ter wereld, op de meest drukke plekken in de binnenstad, waar de traditionele media moeilijk kunnen komen. 

Zoek het bureau dat bij je past 

Naast de vijf bovengenoemde vormen van buitenreclame, zijn er nog een aantal vormen. Om te weten welke vorm van buitenreclame je wilt inzetten voor je campagne, doe je er goed aan om eerst je doel vast te stellen en een bureau te kiezen dat gespecialiseerd is in buitenreclame. Er zijn genoeg bureau die samen met jou de best mogelijke campagne wilt opzetten.